mandag den 4. februar 2013

Do you know the muffinman?

 Nemme Vaniljemuffins og Regnbuemuffins

Okay, I'll tell you... Do you know... the Muffin Man?
The Muffin Man?
The Muffin Man.
Yes, I know the Muffin Man. W-who lives down on Drury Lane?
Well, she's married to the Muffin Man...
The Muffin Man?
THE MUFFIN MAN!






Nå fik lyst til at bage i dag, og jeg bagte så muffins.
De er så fantastiske nemme.
Har fået mig en god basis opskrift, som jeg bruger til det meste og bare tilsætter lidt ekstra guf, hvis det ikke bare skal være vaniljemuffins.

 Vaniljemuffins 12 stks

225 g smeltet smør
225 g mel
225 g sukket
5 æg
1½ tsk bagepulver
1½ tsk vaniljesukker
1 dl mælk

Ganske simpel, hæld det hele sammen undtaget mælken, da så er den nemmest at røre jævn sammen uden klumper og så hældes mælken i til sidst og røres ud.
Fordeles i 12 muffinforme og bages i 15 min ved 200 grader.
Nemmere bliver muffins ikke.

Men nu kan jeg godt lide at lave fancy muffins, så her er opskriften på regnbuemuffins.
Samme grunddej som før. Det fordeles bare i 2-4 skåle eller plastikposer(selv blander jeg tit i små plastikposer, da det giver mindre opvask og gør det nemt at hælde i formene ved at bare klippe et lille hul i hjørnet) efter hvor mange farver og smage man gerne vil have med.

I hver skål tilsættes der en halv tsk frugtfarve (eller en smule pastafarve.. bare nok til at farve dejen godt) og ½-1 tsk smagstof.
Selv bruger jeg gerne enten 50/50 af mandelessens og vaniljeessens og fordeler bare farverne mellem de 2 smage, eller jeg tilsætter en 3. smag i form af romessens(eller ægte rom)

De små portioner dej fordeles på skift i alle formene så farverne lægges lidt hen over hinanden ude at overlappe helt. Lidt lige som når man laver marmorkage.

Herefter kan de så pyntes med frosting efter ønske eller bare spises som de er.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar