lørdag den 14. april 2012

Klar... Pirat...Pita



Pirat-pitaer: (12 stk alm, eller 6 kæmpestore) 

1½ dl mælk 
1½ dl vand
25 g gær (½ pakke) 
½ tsk sukker 
½ tsk groft salt 
60 g durummel (ca. 1 dl) 
375 g pizzamel (ca. 6¼ dl)

Hævetid: 15 min
Bagetid: 7 min. ved 250°.

De flade ubagte pitaer
Varm mælk og vand op til det er lunt (37° og føles lun mod din lillefinger) og rør gæren ud her i.
Hæld durummelet, salt, sukker og halvdelen af pizzamelet i en skål og hæld mælkeblandingen i og rør det rundt.
Ælt dejen sammen med det sidste mel, lidt efter lidt til dejen slipper skålen og virker jævn.
Ælt dejen færdig på et meldrysset bord og del dejen i 12 stykker.
Tril stykkerne til små boller og tryk dem flade (ca. 12 cm i diameter)
Læg dem over på en bageplade og lad dem hæve i 15 min.
Bag dem i 7 min ved 250° i midten af ovnen.

Så puffede de op under bagningen
Server dem med klassisk pitafyld, her i huset får navnet dem til at nemmere glide ned, ved den lidt kræsne knægt.

De smager i øvrigt bedre end de købte, men man sparer minimalt på at bage dem selv.
Men kan man lide at bage, så tager de ingen tid at lave og imens de efterhæver kan man jo lige snitte grønsager til pitafyld.

Med en rest tandoorikylling fra i går var det jo et rent festmåltid, og tænk, med alle grønsagsresterne fra i aften, så har jeg nu til en lækker salat i morgen.
Ser den ikke lækker ud? med lidt kylling og måske lidt pasta i så er det vist en god frokost.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar