lørdag den 14. april 2012

Wannabe indisk aften

Har aldrig været i Indien, har aldrig fået mad lavet af en inder (med mindre den lokale pizzasvinger er inder), men man skal da en gang i mellem have lidt andet end bare dansk mad.
Så på en lidt kedelige og grå forårsdag, har jeg besluttet mig for at lave tandoori kylling, raita og couscous.
Det er ikke særligt autentisk, men smager fint og en gang i mellem er det altså i orden at springe over hvor gæret er lavest.
Årsagen til at jeg ikke har brugt en hel kylling, er at jeg gerne vil have lidt kyllingerester til pitabrødene i morgen, og da den store gøgeunge er på besøg så er der ikke mad nok på en lille dansk discountkylling til 4 voksne og rest til dagen efter.

Lav retten i dag hvor du har god tid om formiddagen eller aftenen inden.

De marinerede kyllingestykker
Tandoori Kylling:
Jeg brugte til 4 personer og rest til køleskabet:
6 stks kyllingebryster

Marinade:
3 dl yoghurt/a38
1 spsk paprika
1 spsk færdig tandoorikrydderi
1 tsk stødt ingefær
1 tsk stødt koriander
3 fed hvidløg
saft fra en halv citron
½ tsk sambal oelek
½ dl hakket mynte og løvstikke

Jeg tog de 6 store flotte kyllingebryster, og smed dem i en pose.
så hældte jeg tingene sammen til marinaden i en skål og smagte mig frem til hvad jeg syntes var bedst og hældte det ned til kyllingen, bandt en knude på posen, masserede marinaden rundt og smed det i køleskabet i 8 timer.
Yoghurten og citronen er med til at gøre kyllingen mør og meget saftig.

kyllingerne kommes i et fad bagefter, og sættes i ovnen ved 200 grader i cirka 30 min


Raita (til de voksne, cirka 2 portioner):
1 agurk
3 dl yougurt/a38
2-3 spsk hakket mynte
1 spsk hakket løvstikke
2 forårsløg
2 hvidløg
et par dråber sambal oelek
salt og peber





Raita (børnevenlig, har lavet en lille bitte potion da jeg ikke var sikker på nogle af dem vil spise af det)
½ agurk
1½ dl yoghurt/a38
1 spsk mynte
salt og peber

Til min overraskelse var min søn ret glad for den og ville gemme resten til dressing i sine pitaer i morgen




Naanbrød: (8stk store eller 16 stk små)
Kastede mig også ud i hjemmelavet naanbrød efter følgende opskrift fra Meyer
2½ dl vand
30 g gær
1 dl syrnet mælkeprodukt (yoghurt natural, creme fraiche, etc.)
1 æg
100 g smeltet smør
10 g salt
10 g sukker
650 g hvedemel




Mål mel, sukker og salt af, bland det i en skål. Rør gæren ud i vandet, hæld gær, æg og yoghurt i melet og ælt det sammen til den er smidig og glat på et meldækket bord. Dæk dejen til og lad den hæve til dobbelt størrelse (tager ca. 2 timer).
Vend dejen ud på et meldrysset bord og del den i 8 lige store dele. Lad dem hæve i yderligere 30 min.





Små naanbrød
 dem med mange prikker har fået nigellafrø
de andre bare salt og peber


Form så stykkerne til flade aflange brød – jeg rullede dem ud med en kagerulle. Pensl brødene med olivenolie og og drys dem med frø/krydderurter, eller lav en olieblanding lige som mig.
 Bag brødene ved 250 grader i ca. 8-10 min. til de er flotte og gyldne.











Krydderolie:
Dog lavede jeg en lækker olie med hvidløg, salt, persille og løvstikke til at pensle dem med:
1½ dl olie
3 fed hvidløg
½ dl hakket krydderurter efter smag
1 tsk salt

Har desværre ingen billeder af dem, da de brændte på (fandt dog en stump der ikke var forbrændt og den smagte himmelsk) så hold øje med brødene.



Couscous:
4 dl vand
saft fra en citron
1 dl hakkede krydderurter (jeg brugte de samme som tidligere i de andre retter)
1 boullion terning (høns eller grønsag)
3 dl couscous
100 g smør i tern.

Kog vandet op med citron, urter og boullion.
Når det koger hældes couscousen i, og det tages af varmen og står 5 min under låg.
kom smørret i, og rør rundt indtil det er smeltet helt ud i couscousen.

Glemte desværre at tage et billede af couscoussen til sidst sammen med det færdige kyllingefad

Ingen kommentarer:

Send en kommentar