torsdag den 17. januar 2013

Kartoffelsuppe med porre

Manden og jeg har besluttet os for at vi skal leve lidt sundere, med mere grønt i hverdagen.
Vi har været rigtig sløve her det sidste kvartal af 2012, efter jeg fik arbejde og derfor tit er lidt sent hjemme og maden tit blev lidt for hurtigt lavet eller der blev lavet en lidt for let løsning.
Men vi har nu lidt over 14 dage inde i forløbet (og det er ikke et nytårsforsæt, vi ville bare ikke fjerne sukker mm i december.) konstateret at det faktisk er nemmere at lave ordentligt mad end vi havde regnet med.
Mest fordi vi er blevet rigtig gode til at hjælpe hinanden og planlægge tingene i god tid.
Ydeligere har vi fået ekstra bonus i et mere opryddet køkken. Hvilket bare letter madlavningen.

I tirsdag hvor manden var småsløj og knægten skulle til spejder og jeg kom ret sent hjem, skulle vi have noget nemt og gerne noget der varmede. Så vi lavede kartoffelsuppe og jeg brugte min egen opskrift som i øvrigt er ret god hvis jeg skal sige det selv.


Kartoffelsuppe med porrer

Til en stor portion hvor der var til nok 4-5 stykker (vi frøs resterne) brugte jeg følgende opskrift.

800g kartofler i tern
3 porrer skåret i tynde ringe
2 fed hvidløg fintsnittet
1 liter vand (eller suppevæske hvis du har det i fryseren, så dropper du bare boullionterningerne)
3 boullionterninger
5 laurbærblade
1 tsk timian
2 dl. fromage frais (eller creme fraiche)
2,5 dl fløde (eller madlavningsfløde)
1 dl hvidvin


salt og peber efter smag

tilbehør:
groft brød
ristet bacon
evt. kødboller i suppen

kartoflerne og porrer smides i en gryde, vand, bouillonterninger,hvidløg, laurbærblade og timian hældes i en gryde og koges i 30 min. suppen blendes med en stavblender til en cremet masse.
herefter tilsættes vin, fløde og fromage frais.
Suppe varmes op og smages til med salt og peber.


Husk at ingredienserne er cirka mål, så smag dig frem til om der skal mere af noget i.

Herhjemme var retten en succes, selv knægten spiste op, helt uden brok over smagen af grønsager.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar