tirsdag den 22. januar 2013

Fyldt kyllingebryst og rodfrugter

Her er en opskrift jeg har lovet en at ligge op.
Glemte alt om at få taget billeder sidste gang jeg lavede det, så dem må i desværre vente tålmodigt på.

Det er i alt sin enkelhed en gang fyldte kyllingebryster med flødeost og andet godt og så med bagte rodfrugter til. Retten kan i øvrigt også sagtens laves med svinemørbrad, det gør vi når min mor spiser med, da hun hverken spiser fisk eller fjerkræ.

Start med at lave rodfrugterne da de skal have længst tid.


Bagte Rodfrugter
500g blandede rodfrugter (gulerødder, rødbeder, selleri, persillerod m.m.)
2 rødløg
5-6 hele fed hvidløg med skal.
½ dl olie
2 spsk rødvinseddike
Krydderurter (mine favoritter er timian og persille, gerne friske)
Salt og peber.

Ovnen tændes på 200 grader.
Olie, rødvinseddike, krydderurter og salt og peber hældes sammen i en stor pose.
Rodfrugterne gøres i stand og skæres i rustikke stave, og rødløg skæres i både, kommes ned i en pose til marinaden.
Når marinaden er godt fordelt hældes hele indholdet ud i et stort fad.
Hvidløgene lægges hele med skal ned i mellem i fadet.

Fadet sættes i ovnen ved 200 grader varmluft i 60 min. Husk at gøre plads til kyllingen

Fyldt Kyllingebryst
4 kyllingebryster (eller 1-2 svinemørbrad)
1 glas champignoner
1 glas soltørret tomater
½ bæger neutral smøreost (buko, philadephia eller lign)
150 g parmaskine (1 til 2 pakker, sælges i store pakker i lidl som bondeskinke)

Kyllingebrysterne skæres op, så der er en god slids i dem (pas på ikke at skære igennem)
soltørret tomater og champignoner hakkes til små stykker og røres op i osten. Hvis der er meget tomat/champignongsnask smides det i fadet, i stedet for kun i osten. vurdere selv på mængden(gem lige en håndfuld hakkede tomater/champignoner til sovsen), kan i øvrigt også sagtens laves uden champignoner.
Oste-tomat-champignon-snasket fyldes i kyllingebrysterne og parmaskinken pakkes omkring, som derefter placeres i et ildfast fad.

fadet sættes i oven til rodfrugterne og skal have cirka 30 min (1 times tid hvis det er mørbrad)

Til dette laver jeg min egen lille nemme sovs, som smager en million gange bedre end knorr's saucer.

Krydret sovs med tomat og champignoner
10 g smør
1 finhakket skalotteløg
4 dl vand
1 bouillionterning
en smule af de hakkede tomater og champignoner
½ dl hvidvin eller rødvin (efter hvad man foretrækker eller lige har)
2 spsk hakket persille
meljævning

smelt smørret, svits løg, tomater og champignoner.
Tilsæt vand, vin og bouillionterning og kog det op med persillen i.
Jævn med meljævningen.

Smag til med salt og peber og hvad du selv synes der mangler af krydderier.

Jeg lover at billeder kommer næste gang jeg laver retten.


 
 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar