mandag den 24. februar 2014

Stegt flæsk med hvide bagte rodfrugter og kold persillesovs

Jeg har lige købt Alletiders Karoline som er umiddelbar en super kogebog. Men jeg havde ikke prøvet opskrifterne af før nu... og nu blev det heller ikke.


Jeg havde udset mig Karolines Bagte rodfrugter med stegt flæsk, men opskriften krævede majroer og det er åbenbart for tidligt i februar.
Så tænkte jeg at det bliver så bare lidt bagte rodfrugter og persillesovs, men jeg kunne ikke helt slippe den anden opskrift.
Så jeg opfandt lige en ny frisk version af stegt flæske med persillesovs.

Her er hvad jeg brugte på mad til Toke og jeg, og nøj hvor er det nemt at stege flæsk i ovnen.


Rodfrugterne
2 hvide gulerødder
1 stor persillerod/pastinak
2 store kartofler
3 små skalotteløg
3 fed hvidløg
1 spsk hvid balsamicoeddike
1 spsk olie
1 spsk frisk hakket persille
salt

skær grønsagerne i rustikke stykker, løgene i kvarte og hvidløgsfedene i skiver.
vend dem i et fad med persille, olie, eddike og salt og sæt dem i ovnen i 25 min ved 250 grader

Stegt flæsk
500g brystflæsk i skiver
salt.

salt flæsken på begge sider og læg det på et ark bagepapir på en bageplade
steg i ovnen ved 250 grader i 25min, vend undervejs og hæld fedtet fra (gem det hvis du er jysk nok til at kunne lide politisk ukorrekte fedtemadder)

Kold persillesovs
2,5 dl creme fraiche
2 tsk grov sennep
1 tsk citronsaft
1 halvstor dusk persille fint hakket
2 fed hvidløg presset 
salt

rør tingene sammen og lad det hvile i mindst 30 min og smag til med salt





Ingen kommentarer:

Send en kommentar